Traktat o miłości Bożej

Autor: św. Franciszek Salezy

Przeczytaj
fragment
zamknij

Czytaj online

Wznowienie jedynego w Polsce pełnego wydania Traktatu o miłości Bożej św. Franciszka Salezego. W tym klasycznym dziele duchowości chrześcijańskiej znajdziecie głęboką refleksję na temat miłości Boga do człowieka i człowieka do Boga. Autor rozpoczyna traktat od teoretycznych rozważań, by przejść do porad duchowych i „praktyk świętej miłości”, które pozwolą czytelnikowi otworzyć się na Bożą miłość. Książka jest obowiązkową lekturą dla czcicieli Najświętszego Serca Pana Jezusa, osób zafascynowanych duchowością salezjańską i wszystkich, którzy pragną pogłębić swoją relację z Bogiem.

Cena:
100.00 PLN

Wydane w eleganckiej oprawie ze złoceniami wznowienie Traktatu o miłości Bożej św. Franciszka Salezego to jedyna na polskim rynku pełna wersja tego wybitnego dzieła, stanowiącego perłę duchowości chrześcijańskiej. Zostało ono przetłumaczone z języka starofrancuskiego przez s. Marię Bronisławę Bzowską, wizytkę z krakowskiego klasztoru Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny.

Jak wskazuje tytuł, Traktat o miłości Bożej prowadzi czytelnika w głąb tajemnicy miłości Boga do człowieka oraz uczy, jak odpowiadać na tę miłość w codziennym życiu. „Zamierzałem […] jasno i po prostu, bez kunsztu i całkiem otwarcie przedstawić dzieje Bożej miłości: jej początek, postęp, zmniejszanie się, działanie, właściwości, korzyści i jej doskonałość” – wyjaśnia autor w przedmowie. Książka napisana jest w formie listu do „Teotyma”, czyli „ducha człowieczego, pragnącego postępować w świętej miłości”. Dzięki prostemu językowi i licznym, obrazowym przykładom trudne teologiczne rozważania stają się przystępne dla każdego czytelnika. Oprócz refleksji teoretycznych znajdziemy tu wiele praktycznych wskazówek dotyczących życia duchowego, które mimo upływu czasu pozostają zaskakująco aktualne.

Traktat składa się z dwunastu ksiąg, podzielonych na krótkie rozdziały. Dzięki takiemu układowi dzieło można zarówno zgłębiać w całości jako ciągłą lekturę, jak i codziennie medytować nad jednym wybranym fragmentem. Dla ułatwienia poszczególne księgi zostały poprzedzone wstępem od wydawcy, streszczającym najważniejsze poruszane zagadnienia.

To książka dla każdego, kto chce rozpalić swoje serce miłością ku Bogu, można ją zatem polecić nie tylko teologom, ale wszystkim czcicielom Najświętszego Serca Pana Jezusa, miłośnikom duchowości salezjańskiej i osobom pragnącym pogłębić relację z Bogiem. Lektura Traktatu o miłości Bożej może stać się początkiem pełnej i bardziej świadomej drogi duchowej.

Autor: św. Franciszek Salezy
Tytuł: Traktat o miłości Bożej
Tłumaczenie: s. Maria Bronisława Bzowska VSM
ISBN: 978-83-86733-38-5
Rok wydania: 2025
Wydanie drugie
Ilość stron: 736
Format: 172 x 245 mm
Oprawa: twarda, ze złoceniami, szyta

 

  • Wprowadzenie
  • Od Wydawcy
  • Ofiarowanie dzieła
  • Przedmowa
  • Księga Pierwsza
  • Przygotowanie do całego Traktatu
  • I Aby nadać piękno naturze ludzkiej, Bóg wszystkie władze duszy oddał pod panowanie woli
  • II Różne sposoby, jakimi wola kieruje władzami duszy
  • III Jak wola panuje nad pożądliwościami
  • IV Miłość panuje nad wszystkimi wzruszeniami i namiętnościami, a nawet kieruje samą wolą, chociaż wola również i nad miłością ma władzę
  • V O poruszeniach woli
  • VI Miłość Boża panuje nad innymi uczuciami
  • VII Ogólny opis miłości
  • VIII Na czym polega pociąg rodzący miłość
  • IX Miłość dąży do zjednoczenia
  • X Zjednoczenie, do którego miłość dąży, jest duchowe
  • XI O dwóch częściach duszy
  • XII W tych dwóch częściach duszy są cztery różne stopnie rozumowe
  • XIII O różnych rodzajach miłości
  • XIV Miłość Bożą (caritas) można nazwać po prostu miłością
  • XV O wzajemnej skłonności między Bogiem a człowiekiem
  • XVI Mamy naturalną skłonność miłowania Boga nade wszystko
  • XVII Nie mamy w sobie naturalnej mocy miłowania Boga nade wszystko
  • XVIII Naturalna skłonność do miłowania Boga jest pożyteczna
  • Księga Druga
  • Pochodzenie i niebieskie narodziny miłości Bożej
  • I Doskonałości Boże są jedną, lecz nieskończoną doskonałością
  • II W Bogu jest tylko jeden akt, który stanowi Jego własne Bóstwo
  • III Opatrzność Boża w ogólności
  • IV O Opatrzności nadprzyrodzonej, którą Bóg prowadzi stworzenia rozumne
  • V Opatrzność Boża obmyśliła ludziom obfite odkupienie
  • VI Niektóre łaski szczególne udzielone przez Opatrzność Bożą w odkupieniu ludzi
  • VII Jak godną podziwu jest Opatrzność Boża w rozmaitości łask, których udziela duszom
  • VIII Jak bardzo Bóg pragnie, byśmy Go kochali
  • IX Przedwieczna miłość Boga ku nam uprzedza natchnieniem serca nasze, abyśmy Go miłowali  
  • X Często odrzucamy natchnienie i wzbraniamy się kochać Boga
  • XI Dobroć Boża nie jest temu winna, że nie dochodzimy do doskonałej miłości
  • XII Natchnienia łaski Bożej zostawiają nam zupełną wolność pójścia za nimi lub odrzucenia ich
  • XIII Pierwsze wzruszenia miłości wywołane wezwaniem łaski w duszy niemającej jeszcze wiary
  • XIV Uczucie miłości Bożej przyjmowane przez wiarę
  • XV Wielkie uczucie miłości, które w nas budzi święta nadzieja
  • XVI Jak miłość jest obecna w nadziei
  • XVII Miłość zrodzona z nadziei posiada wielką wartość, choć jest niedoskonała       
  • XVIII Miłość przejawiająca się w pokucie. Różne rodzaje pokuty
  • XIX Pokuta bez miłości jest niedoskonała
  • XX W skrusze miłość łączy się z boleścią
  • XXI Uprzedzająca dobroć Boża pociąga nas, towarzyszy nam i doprowadza do wiary i miłości
  • XXII Krótki opis miłości
  • Księga Trzecia
  • Postęp i doskonałość miłości
  • I Miłość Boża może coraz więcej wzrastać w każdym z nas
  • II Zbawiciel ułatwił nam wzrastanie w miłości
  • III Jak dusza miłująca czyni postępy w miłości
  • IV Święte wytrwanie w miłości Bożej
  • V Szczęście umierania w miłości Bożej jest szczególnym darem Boga
  • VI W tym życiu śmiertelnym nie możemy dojść do doskonałego zjednoczenia miłości z Bogiem
  • VII Miłość świętych w tym życiu dorównuje miłości błogosławionych w niebie, a niekiedy ją przewyższa
  • VIII Niezrównana miłość Matki Bożej, naszej Pani
  • IX Wstęp do rozważań nad zjednoczeniem z Bogiem błogosławionych w niebie
  • X Wcześniejsze pragnienie bardzo powiększy zjednoczenie błogosławionych z Bogiem
  • XI Zjednoczenie z Bogiem dusz błogosławionych w widzeniu Bóstwa
  • XII Wieczne zjednoczenie z Bogiem dusz błogosławionych w widzeniu przedwiecznego narodzenia Syna Bożego
  • XIII Zjednoczenie z Bogiem błogosławionych w widzeniu pochodzenia Ducha Świętego
  • XIV Święte światło chwały posłuży błogosławionym duchom do zjednoczenia się z Bogiem
  • XV Zjednoczenie z Bogiem błogosławionych będzie miało różne stopnie
  • Księga Czwarta
  • Upadek i zagłada miłości
  • I Możemy utracić miłość Bożą, dopóki jesteśmy w tym życiu śmiertelnym
  • II Oziębienie duszy w miłości Bożej
  • III Porzucenie miłości Bożej dla miłości stworzeń
  • IV Miłość Bożą traci się w jednej chwili
  • V Jedyna przyczyna ostudzenia i braku miłości tkwi w woli stworzeń
  • VI Bogu zawdzięczamy miłość, jaką dla Niego żywimy
  • VII Trzeba wystrzegać się wszelkiej ciekawości i pokornie zgadzać się z najmędrszą Opatrznością Bożą
  • VIII Zachęta do poddania się z miłością wyrokom Bożej Opatrzności
  • IX O pewnych pozostałościach trwających często w duszy po utraceniu miłości Bożej
  • X Jak niebezpieczna jest ta miłość niedoskonała
  • XI Sposób rozpoznania niedoskonałej miłości
  • Księga Piąta
  • Dwa główne sposoby praktykowania świętej miłości przez upodobanie i życzliwość
  • I Święta miłość upodobania – i na czym ona polega
  • II Przez święte upodobanie stajemy się jakby niemowlętami przy piersi Boga
  • III Oddanie serca naszego Bogu i ustawiczne pragnienie posiadania Go jako skutek świętego upodobania
  • IV Miłosne współcierpienie, które jeszcze lepiej objaśnia miłość upodobania
  • V Miłość bolejąca i radująca się w męce Zbawiciela
  • VI Miłość życzliwości, która w stosunku do Boga ujawnia się przez pragnienia
  • VII Pragnienie uwielbiania i wychwalania Boga odrywa nas od przyziemnych rozkoszy, a zwraca naszą uwagę na doskonałości boskie
  • VIII Święta życzliwość pobudza do wychwalania Boskiego Oblubieńca
  • IX Miłość życzliwa wzywa wszystkie stworzenia do oddania chwały Bogu
  • X Pragnienie chwały Bożej budzi w nas tęsknotę za niebem
  • XI Nasza miłość życzliwa złączy się z chwałą, jaką nasz Zbawiciel i Jego Matka oddają Bogu
  • XII Najwyższa chwała, jaką Bóg sam sobie oddaje, i miłość życzliwa, którą w niej znajdujemy
  • Księga Szósta
  • O ćwiczeniu się w świętej miłości na modlitwie
  • I Opis teologii mistycznej, która jest niczym innym jak modlitwą
  • II Rozmyślanie pierwszym stopniem modlitwy, czyli teologii mistycznej
  • III O kontemplacji. Pierwsza różnica między kontemplacją a rozmyślaniem
  • IV Miłość na tym świecie rodzi się z poznania Boga, lecz nie od Niego zależy stopień jej doskonałości
  • V Druga różnica między rozmyślaniem a kontemplacją
  • VI Kontemplacja nie wymaga trudu – i to stanowi trzecią różnicę między nią a rozmyślaniem
  • VII O skupieniu pełnym miłości podczas kontemplacji
  • VIII Spoczynek duszy skupionej w Umiłowanym
  • IX Praktykowanie tego świętego spoczynku
  • X Różne stopnie tego spoczynku i jak go należy zachowywać
  • XI Dalszy ciąg o różnych stopniach tego świętego spoczynku. O zaparciu się siebie praktykowanym niekiedy przy tej modlitwie
  • XII Jak dusza może się roztopić i rozpłynąć w Bogu
  • XIII Rana miłości
  • XIV Inne sposoby, którymi miłość Boża rani serce
  • XV Miłosne omdlewanie serca zranionego miłością
  • Księga Siódma
  • O zjednoczeniu duszy z Bogiem, które się dokonuje na modlitwie
  • I Jak miłość dokonuje zjednoczenia z Bogiem na modlitwie
  • II Różne stopnie świętego zjednoczenia, które dokonuje się w czasie modlitwy
  • III Najwyższy stopień zjednoczenia przez zawieszenie władz i zachwycenie
  • IV Zachwycenie – pierwszy jego rodzaj
  • V Drugi rodzaj zachwycenia
  • VI Oznaki dobrego zachwycenia – trzeci jego rodzaj
  • VII W jaki sposób miłość staje się życiem duszy – dalszy ciąg rozważania o życiu ekstatycznym
  • VIII Podziwu godne wezwanie Świętego Pawła do życia ekstatycznego i nadprzyrodzonego
  • IX Najwyższy skutek uczucia miłości – śmierć miłujących, a najpierw tych, którzy umierają w miłości
  • X O tych, którzy umarli z powodu miłości i dla miłości Bożej
  • XI Jeszcze inni święci miłośnicy, którzy umarli z miłości
  • XII Niezwykła historia śmierci pewnego rycerza, który umarł z miłości na Górze Oliwnej
  • XIII Najświętsza Maryja Panna, Matka Boża, umarła z miłości do swego Syna
  • XIV Najświętsza Maryja Panna umarła w miłości niezwykle kojącej i spokojnej
  • Księga ósma
  • O miłości uzgadniającej naszą wolę z wolą Bożą, wskazaną nam przez przykazania, rady i natchnienia
  • I O umiłowaniu zgodności z wolą Bożą, pochodzącym ze świętego upodobania
  • II O upodabnianiu się przez uległość płynącą z miłości życzliwej
  • III O naszym obowiązku dostosowywania naszej woli do wyrażonej woli Bożej
  • IV O uzgadnianiu naszej woli z wolą Bożą pragnącą naszego zbawienia
  • V O uzgadnianiu naszej woli z wolą Bożą wyrażoną przez przykazania
  • VI O uzgodnieniu naszej woli z wolą Bożą wyrażoną w radach ewangelicznych
  • VII Umiłowanie woli Bożej wyrażonej w przykazaniach prowadzi nas do umiłowania rad
  • VIII Pogarda dla rad ewangelicznych jest wielkim grzechem
  • IX Dalszy ciąg rozpoczętego rozważania – jak każdy powinien miłować rady ewangeliczne, a choć nie jest zobowiązany stosować się do wszystkich, jednak powinien w miarę możności zachować przynajmniej niektóre
  • X Jak należy stosować się do woli Bożej wyrażonej przez natchnienia. Różne sposoby, jakimi Bóg daje nam natchnienia
  • XI Zjednoczenie naszej woli z wolą Bożą w natchnieniach użyczonych dla spełniania nadzwyczajnych aktów cnót. Wytrwanie w powołaniu jako pierwsza oznaka natchnienia
  • XII Zjednoczenie naszej woli z wolą Bożą w natchnieniach przeciwnych zwyczajnym prawom. Pokój i radość serca jako druga oznaka natchnienia     
  • XIII Trzecia oznaka natchnienia – święte posłuszeństwo Kościołowi i przełożonym
  • XIV Krótka metoda rozpoznania woli Bożej
  • Księga dziewiąta
  • Miłość pełna uległości, przez którą nasza wola łączy się z upodobaniem Bożym
  • I Zjednoczenie naszej woli z wolą Bożą zwaną wolą upodobania
  • II Zjednoczenie naszej woli z wolą Bożą dokonuje się głównie w utrapieniach
  • III O zjednoczeniu naszej woli z upodobaniem Bożym przez rezygnację w udręczeniach duszy
  • IV O zjednoczeniu naszej woli z upodobaniem Bożym przez obojętność
  • V Święta obojętność rozciąga się na wszystkie rzeczy
  • VI O praktykowaniu miłosnej obojętności w rzeczach należących do służby Bożej     
  • VII O obojętności w tym, co dotyczy naszego postępu w cnotach
  • VIII O tym, jak powinniśmy jednoczyć naszą wolę z wolą Bożą dopuszczającą grzech
  • IX Jak doskonała obojętność powinna być praktykowana w uczynkach świętej miłości
  • X Sposób rozpoznawania złudzeń w świętej miłości
  • XI Niepokój kochającego serca, które nie wie, czy podoba się Umiłowanemu
  • XII Jak dusza wśród wewnętrznych ucisków nie zdaje sobie sprawy, czy kocha Boga. O bardzo pożądanej śmierci własnej woli
  • XIII Gdy wola umarła sobie samej, żyje jedynie w woli Bożej
  • XIV Objaśnienie tego, co było powiedziane o obumieraniu naszej woli
  • XV Najdoskonalsze ćwiczenie wykonywane wśród utrapień wewnętrznych i zewnętrznych tego życia jako skutek obojętności i obumierania własnej woli
  • XVI Doskonałe obnażenie duszy zjednoczonej z wolą Bożą
  • Księga dziesiąta
  • O przykazaniu miłowania Boga nade wszystko
  • I Jak radosne i miłe jest przykazanie dane nam przez Boga, byśmy Go miłowali
  • II Chociaż przykazanie miłości zmierza ku niebu, dane jest jednak wiernym na tym świecie
  • III Choć całe serce jest ogarnięte świętą miłością, jednak w różny sposób można kochać Boga i z Bogiem kochać jeszcze wiele innych rzeczy
  • IV O dwóch stopniach doskonałości w zachowaniu przykazania miłości w tym życiu śmiertelnym
  • V O dwóch innych doskonalszych stopniach miłowania Boga nade wszystko
  • VI Miłość Boga nade wszystko jest wspólna wszystkim miłującym
  • VII Objaśnienie poprzedniego rozdziału
  • VIII Godna pamięci historia dla zrozumienia, na czym polega moc i doskonałość świętej miłości
  • IX Potwierdzenie tego, co było powiedziane, przez porównanie godne uwagi
  • X Dobroć Bożą powinniśmy kochać nade wszystko, więcej niż siebie samych
  • XI Z najświętszej miłości Boga wypływa miłość bliźniego
  • XII Jak z miłości rodzi się gorliwość
  • XIII Jak Bóg jest o nas zazdrosny
  • XIV O żarliwości lub zazdrości w odniesieniu do Boga
  • XV Rady co do kierowania się świętą gorliwością
  • XVI Temu, co powiedziano w poprzednim rozdziale, nie sprzeciwia się przykład wielu świętych posługujących się gniewem w swej gorliwości
  • XVII Zbawiciel spełniał wszystkie najdoskonalsze akty miłości
  • Księga jedenasta
  • Najwyższa władza świętej miłości nad wszystkimi cnotami, czynnościami i doskonałościami duszy
  • I Wszystkie cnoty są Bogu przyjemne
  • II Święta miłość czyni cnoty o wiele milszymi Bogu, niż są nimi ze swej natury
  • III Obecność miłości Bożej powoduje zwiększenie niektórych cnót
  • IV Miłość Boża jeszcze doskonalej uświęca cnoty, gdy są spełniane z jej rozkazu i rozporządzenia
  • V Święta miłość nadaje swoją godność innym cnotom, a jednocześnie podnosi godność każdej z nich
  • VI Jak wysoką wartość nadaje miłość uczynkom pochodzącym od niej i od innych cnót
  • VII Cnoty doskonałe nigdy nie występują jedne bez drugich
  • VIII Miłość zawiera w sobie wszystkie cnoty
  • IX Cnoty czerpią doskonałość ze świętej miłości
  • X Dygresja o niedoskonałości cnót pogan starożytnych
  • XI Czyny ludzkie spełniane bez miłości Bożej nie mają wartości
  • XII Święta miłość, powracając do duszy, ożywia wszystkie uczynki obumarłe z powodu grzechu
  • XIII Jak wszystkie cnoty i uczynki powinniśmy sprowadzać do świętej miłości
  • XIV Praktyczne zastosowanie tego, o czym była mowa w poprzednim rozdziale
  • XV Święta miłość zawiera w sobie dary Ducha Świętego
  • XVI Miłosna bojaźń oblubienic – dalszy ciąg rozpoczętego rozważania
  • XVII Jak bojaźń niewolnicza przebywa razem z miłością Bożą
  • XVIII Jak święta miłość posługuje się bojaźnią naturalną, niewolniczą i służebną
  • XIX Święta miłość zawiera w sobie dwanaście owoców Ducha Świętego i osiem błogosławieństw ewangelicznych
  • XX Jak miłość Boża posługuje się wszystkimi poruszeniami i uczuciami duszy i poddaje je pod swoje posłuszeństwo
  • XXI Smutek jest prawie zawsze niepożyteczny i nie nadaje się do usługi świętej miłości
  • Księga dwunasta
  • Kilka uwag o postępie duszy w świętej miłości
  • I Postęp w miłości Bożej nie zależy od usposobienia naturalnego
  • II Trzeba mieć ustawiczne pragnienie kochania
  • III Aby mieć pragnienie świętej miłości, trzeba pozbyć się innych pragnień
  • IV Godziwe zajęcia nie są przeszkodą do ćwiczenia się w miłości Bożej
  • V Bardzo miły przykład na ten temat
  • VI W praktykowaniu miłości Bożej należy korzystać ze wszystkich nadarzających się sposobności
  • VII Trzeba się starać, by nasze uczynki były spełniane jak najdoskonalej
  • VIII Ogólny sposób poświęcenia uczynków na służbę Bożą
  • IX Kilka innych sposobów szczególniejszego ofiarowania uczynków naszych Bożej miłości
  • X Zachęta do ofiary, jaką powinniśmy uczynić Bogu z naszej wolnej woli
  • XI Pobudki świętej miłości
  • XII Bardzo pożyteczny sposób posługiwania się tymi pobudkami
  • XIII Góra Kalwaria jest prawdziwą akademią miłości

Wróć

Płatności obsługuje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. czytaj więcej